عباس رجائی
شاخص های توسعه یافتگی شهری  بخش اول- ترافیک شهری

شاخص های توسعه یافتگی شهری بخش اول- ترافیک شهری

تعداد خودروهای کشور بیش از 20 میلیون و تعداد موتورسیکلت های در حال تردد بیش از 13 میلیون دستگاه می باشد. از این تعداد خودرو، حدود یک پنجم آن و از این تعداد موتورسیکلت، بیش از 3 میلیون آن در معابر تهران تردد دارند. علاوه بر آن، تعداد بیشماری خودرو روزانه به‌صورت شناور در تهران تردد می‌کنند.

در تهران بیش از 9 میلیون جمعیت ساکن، 3 میلیون جمعیت شناور و 20 میلیون سفر روزانه وجود دارد. این شهر 5700 تقاطع دارد که تنها 660 تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز 8 برابر است.

لذا به دلایل:

1-استفاده زیاد از خودروهای شخصی به‌گونه‌ای که به‌ازای هر 2 نفر یک خودرو وجود دارد

2-ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران

3-عدم بازدارندگی قوانین و مقررات

4-عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی

5-وجود گلوگاه‌های ترافیکی و اشکالات هندسی معابر

6-کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل

7-عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی

8-کمبود تجهیزات کنترل هوشمند ترافیک

در تهران معضلات ترافیکی داریم و اولین چیزی نیز که ناظران داخلی و یا گردشگران خارجی راجع به توسعه یافتگی تهران قضاوت می‌کنند ترافیک آن است.

برای حل این معضلات، اولاً باید رابطه پلیس راهنمایی و رانندگی با مدیریت شهری بازتعریف شود تا یک رابطه طولی معناداری شکل گیرد. ثانیاً با توسعه زیرساخت های هوشمند، مواجهه ماموران و مسئولان نظم دهی شهری با مردم کاهش یابد. ثالثاً قوانین و مقررات ترافیکی بازنگری و میزان بازدارندگی آن تشدید گردد. رابعاً با ایجاد زیرساخت های لازم، عبور خودروهای عبوری به سایر مناطق کشور از داخل شهر تهران به خارج از محدوده شهری تهران هدایت شود. خامساً با شیوه های مناسب و هوشمند از ورود خودروهای شناوری که روزانه برای کار و حمل مسافر و بار از اطراف به تهران می آیند، جلوگیری کرد و سادساً شبکه‌های عبور و مرور شهری را با میزان تردد متناسب سازی نمود.

چاپ این نوشته

دیدگاه ها

تعداد دیدگاه ها تا کنون (0)